میزان موفقیت در پروژه های سئو چگونه تعیین میشود؟

8 معیار کلیدی برای سنجش موفقیت در پروژه های سئو :

Organic Sessions یا افزایش بازدید سایت از گوگل:

این شاخص، افزایش بازدید وبسایت شما از طریق موتورهای جستجوگر مثل گوگل و بینگ را زیر نظر می گیرد. هر session به معنی ورود یک کاربر به صفحات وبسایت شما، انجام یک فعالیت مثل اسکرول کردن، کامنت گذاری و یا لایک کردن مطلب و در نهایت خروج کاربر از وبسایت است. اما در صورتی که یک کاربر هیچ گونه فعالیتی روی صفحه وبسایت شما نداشته باشد، این سشن به طور خودکار بعد از 30 دقیقه بسته خواهد شد.

هر کاربر می تواند چندین سشن را در زمان بازدیدش از وبسایت شما ایجاد کند. بازدیدهای طبیعی یا همان سشن های ارگانیک به طور مستقیم به کمک ابزار گوگل آنالیتیکز قابل ردیابی و بررسی هستند. اما ابزارهای جانبی ای مثل Agency Analytics نیز هستند که گزارش های جمع آوری شده ای از منابع مختلف را در این باره برای شما جمع آوری میکنند.

به جرات باید بگوییم که ترافیک طبیعی وبسایت شما مهمترین شاخص کلیدی عملکرد آن است. چرا که به طور مستقیم همسو با هدف اصلی فعالیت های سئو یعنی دیده شدن در موتورهای جستجو است.

Keyword ranking increases یا بهبود رتبه در کلمات کلیدی مهم:

معیار رتبه کلمات کلیدی درواقع براساس جایگاه وبسایت شما در کلمات کلیدی مشخص روی موتورهای جستجوگر قدرتمندی مثل گوگل و بینگ تعیین می شود. هرچقدر به جایگاه اول نزدیک باشید طبیعتا وضعیت بهتری خواهید داشت و هرقدر که جایگاه شما در کلمات کلیدی با ارزش یعنی کلماتی که جستجوی بیشتری دارند بهتر باشد، موفق تر خواهید بود.

قاعدتا جایگاه شما در برخی عبارات کلیدی مثل نام برند یا عبارات کلیدی طولانی تری که معرف فعالیت های شماست معمولا خوب خواهد بود. از طرف دیگر، سایر کلمات و عبارات کلیدی که بدلیل مقاصد تجاری در آنها رقابت بالایی وجود دارد باید برای شما بعنوان استراتژی های طولانی مدت باشند.

Lead/Coversions یا افزایش فروش و نرخ تبدیل کاربر به مشتری:

دو فاکتور اولیه ای که عنوان شد درباره جذب کاربران به وبسایت از طریق موتورهای جستجو گر بود. اما نیاز دارید کاربران بعد از ورود به وبسایت شما چه فعالیت هایی داشته باشند؟

حتما دوست دارید و امیدوارید که کاربر جذب شده به وبسایت در نهایت به فروش شما ختم شود.

یک کاربر جذب شده یا همان lead در واقع یک مشتری بالقوه است که احتمالا یکی از فعالیت های زیر را انجام میدهد :

با تعریف Goal و Event در گوگل آنالیتیکز میتوانید کاربران جذب شده را از چند منظر تحت نظارت داشته باشید:

بررسی این معیارها به شما کمک میکند تا دید درستی از موفقیت خود در سئو سایت داشته باشید. اگر هدف شما صرفا افزایش تعداد بازدید یا کسب جایگاه بهتر باشد ممکن است هدف اصلی که افزایش فروش است غافل بمانید. در بسیاری از پروژه های سئو با اینکه افزایش چشم گیری در آمار بازدید سایت ایجاد نمیشود ولی تاثیرات قابل ارائه ای در تبدیل کاربر به مشتری و افزایش فروش مشاهده میگردد.

Bounce rate  یا نرخ خروج از سایت:

نرخ پرش در واقع معیاری ست که درصد خروج کاربران بلافاصله پس از بازکردن وبسایت شما بدون هیچ فعالیتی را اندازه گیری می کند. این معیار براساس تعداد Session های بدون فعالیت نسبت به کل session ها اندازه گیری می شود.

نرخ پرش استاندارد چیزی در حدود 40 تا 60 درصد است. این به این معناست که نزدیک به نیمی از سشن های ایجاد شده توسط کاربران بدون هیچ فعالیتی از سوی آنها به پایان رسیده است.

این معیار از این جهت با اهمیت است که برای الگوریتم های موتورهای جستجوگر، رضایت کاربران در مشاهده نتایج، اولویت بسیار بالایی دارد. زمانی که یک کاربر عبارتی را جستجو می کند، موتورهای جستجو تلاش می کنند تا مرتبط ترین نتایج با بهترین کیفیت ممکن را به کاربرانشان نمایش دهند تا مشکلی از آنها را حل کنند.

Page per session یا تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید:

این معیار به طور میانگین به شما نشان می دهد که هر کاربر چه تعداد صفحه از وبسایت شما را در هر بار مراجعه به وبسایت بازدید کرده است. توجه داشته باشید که مراجعه مجدد به یک صفحه از وبسایت نیز در این معیار اندازه گیری می شود.

سوالی که پس از شناخت این شاخص عملکرد پیش می آید این است که رقم منطقی برای آن چقدر است؟

توجه کنید که شاخص page per session وابستگی کاملی با عمق و ساختار سایت شما و همچنین پیچیدگی مسیر تبدیل کاربران شما به مشتری دارد، در نتیجه نمیتوان یک عدد مشخص برای همه سایت ها در نظر گرفت.

اگر وبسایت شما یک وبسایت تک صفحه ای باشد، 1 صفحه در هر بازدید طبیعتا آمار منطقی ای خواهد بود. در این صورت بهتر است برای سنجش عملکردتان به مدت زمان حضور کاربر بر روی وبسایت تمرکز کنید.

در مقابل، اگر وبسایت شما محتواهای متعددی برای ارائه اطلاعات به کاربر دارد و یا صاحب یک وبسایت فروشگاهی هستید که کاربر در آن به مقایسه محصولات مختلفی می پردازد، باید انتظار تعداد صفحات بسیار بیشتری را در آمار “متوسط تعداد صفحات بازدید شده” تان داشته باشید.

Average session duration یا زمان متوسط حضور کاربر در سایت:

دلیل اهمیت زمان متوسط حضور کاربر در وبسایت، مشخص شدن میزان رضایت کاربر از کیفیت محتوا و انگیزه بخشی آن برای ادامه حضور کاربر در وبسایت شماست.

هرقدر که محتوای شما راضی کننده تر باشد، کاربر اشتیاق بیشتری برای ماندن در صفحه شما، مطالعه محتوا و کلیک بر روی لینک های داخلی شما خواهد داشت. حتما از خودتان میپرسید که افت یا رشد شدید در نرخ متوسط زمان حضور کاربر روی وبسایت نشان دهنده چه چیزی ست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهتر است برای رفع این مشکل با بهبود عملکرد دکمه های فراخوان (CTA) و همینطور لینک سازی های داخلی استاندارد، کاربر را به مسیر درست تبدیل به مشتری هدایت کنید. همچنین ارائه محتوای ارزشمند، فعال سازی بخش نظرات در صفحه و استفاده از ویدئو میتواند زمان حضور کاربران را افزایش دهد.

Page load time یا مدت زمان بارگذاری صفحات:

شاید در وهله اول این نکته قابل لمس نباشد اما افزایش زمان لود صفحات می تواند عاملی منفی و تاثیرگذار بر روی تمامیِ شاخص های عملکرد کلیدی که نام بردیم باشد.

اگر زمان لود صفحه بیشتر از حد انتظار شما طول بکشد، به طور طبیعی به صفحه نتایج موتور جستجو بازخواهید گشت. به همین سادگی در صورتی که بارگذاری صفحه زیاد طولانی شود، علاقه ای به ادامه جستجو در آن سایت نخواهید داشت. حتی یک درجه بالاتر، با افزایش این زمان طبیعتا تمایلی به خرید از این وبسایت نخواهید داشت چرا که اولین برخورد شما با این وبسایت ناخوشایند بوده است.

زمان لود ایده آل هر وبسایت وابستگی مستقیمی به میزان پیچیدگی محتوا و صبر مخاطبان شما دارد اما در نظر داشته باشید که؛

این معیار با شاخص کلیدی نرخ پرش کاربران ارتباطی تنگاتنگ دارد. هر ثانیه ای که به لود صفحات شما اضافه شود، نرخ پرش سایت شما نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع وبسایتی با زمان لود 5 ثانیه ای، 60 درصد احتمال افزایش نرخ پرش بیشتری نسبت به یک وبسایت با سرعت لود 1 ثانیه خواهد داشت.

برای رصد دقیق سرعت لود وبسایت، بهترین ابزار موجود وبسایت GTMetrix است. این ابزار با نمایش سرعت لود صفحات و ارائه پیشنهاداتی در جهت بهینه سازی کدها، محتوا، تصاویر و البته سرور، در بهبود سرعت لود صفحات شما نقش مهمی خواهد داشت.

Top exit pages یا مهمترین صفحات خروج از سایت:

صفحه خروج درواقع آخرین صفحه ای است که کاربر قبل از خروجش از وبسایت شما در آن حضور داشته. خروج کاربر به معنی بستن تب وبسایت شما، بستن مروگر و یا جستجوی یک وبسایت تازه است.

نکته مهم در مورد این شاخص کلیدی عملکرد آن است که الزاما صفحات خروج صفحات بدی نیستند. برای مثال ممکن است صفحه خروج کاربر شما صفحه تشکر از خرید، یا تایید خرید باشد. اما درصورتی که بیشتر کاربران شما، از جایی خارج شده اند که مد نظر شما نبوده و یا انتظارش را نداشته اید، این اتفاق می تواند نشان دهنده ی فرصت جدیدی برای بهبود UX سایت باشد.

برای یافتن صفحات خروج سایت می توانید به کمک گوگل آنالیتیکز در قسمت behavior reports و از بخش Site content به صفحات خروج یا exit pages دسترسی داشته باشید.

در این مورد شاخص دیگری به نام نرخ خروج وجود دارد که با مقایسه تعداد خروج های کاربران از یک صفحه نسبت به تعداد بازدیدهای از آن سنجیده می شود. درصورتی که نرخ خروج کاربران شما در صفحه ای زیاد است، بهینه سازی این صفحه می تواند به نفع شما تمام شود.


 
نظری برای این مطلب وجود ندارد!
طراحی سایت