آیا سئو همیشه یک استراتژی موفق خواهد بود؟

 اگر روزی سئو مفهوم پیشین خود را نداشت چه کار کنیم؟

بسیاری از سایت ها هزینه و زمان زیادی را برای سئو و بهینه سازی سایت خود صرف میکنند و مهمترین روش بازاریابی خود را جذب مخاطب از گوگل میدانند.

طی 19 تا 20 سال گذشته گوگل همواره با شیب چشم گیری رشد کرده است. افزایش تعداد جستجوها موجب شده تا کاربران بیشتری از این طریق وارد سایت های اینترنتی شوند. ولی تغییرات گوگل طی دو سال گذشته زنگ خطر بزرگی را به صدا درآورده است!

این تغییرات به معنی عدم استقبال کاربران از گوگل یا کاهش سهم آن از بازار جستجو نیست، بلکه بیشتر به سهم سایت ها از این کاربران مربوط میشود.

در حال حاضر جذب مخاطب از طریق گوگل بسیار دشوارتر از گذشته شده و رتبه نخست نتایج ارزش و جایگاه گذشته را ندارد. اگر این روند طی سالهای آتی ادامه پیدا کند و یا حتی شدیدتر از گذشته باشد باید چه کاری انجام دهیم؟ چطور برای چنین شرایطی آماده باشیم؟

تغییرات گوگل چطور بر مفهوم سئو تاثیرگذار بوده اند؟

نمایش پاسخ های سریع به کاربران

در بسیاری از جستجوها مشاهده میکنیم که پاسخ سوال کاربر در یک کادر مجزا نمایش داده میشود. این قابلیت شاید برای کاربران جذاب باشد ولی برای مدیر سایت ها یک خطر محسوب میشود زیرا کاربران دیگر نیازی به مراجعه به سایت آنها نخواهند داشت.

به عنوان مثال اگر عبارت world cup 2018 را در گوگل جستجو کنید با یک فضای کاملا متفاوت و اختصاصی در نتایج جستجو مواجه میشوید. در این فضا اطلاعات مربوط به زمان بازی ها، نتایج، گروه بندی ها و … به سرعت در اختیار کاربر قرار داده میشود و همین بخش میتواند موجب کاهش چشم گیر بازدیدکننده برای سایت های ورزشی و خبری باشد.

تبلیغات گوگل بلای جان سئو

فضاهای تبلیغاتی در نتایج گوگل هر روز بیشتر و بزرگتر از قبل میشوند. در گذشته تبلیغات adwords در نوار کناری صفحه بودند ولی کم کم به بالای بخش نتایج جستجو منتقل شده و تعداد آنها به 4 عدد در بالا و 4 عدد در پایین افزایش یافت.

افزودن امکاناتی مانند لینک های مرتبط، تماس مستقیم و … به adwords موجب شده این لینک ها توجه بیشتری به خود جلب کرده و سهم بالایی از کاربران را به خود جذب کنند.

در حال حاضر، در بسیاری از کلمات و عبارات ارزشمند، زمانیکه شما در رتبه یک نتایج گوگل هستید عملا جایگاهی معادل رتبه پنجم دارید زیرا 4 لینک تبلیغاتی در بالای شما نمایش داده میشود. تعداد کلیک روی رتبه پنجم تقریبا یک شانزدهم رتبه اول است.

علاوه بر تبلیغات گوگل، نمایش باکس های ویژه برای رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما و یا حتی خرید اینترنتی محصولات میتوانند نقش مهمی در کاهش ارزش سئو برای سایت ها داشته باشند.

نمایش اطلاعات محلی به صورت کامل

راه اندازی یک سایت مرجع برای معرفی شرکت ها و مراکز در حوزه ای تخصصی را میتوان یکی از رایج ترین روش های راه اندازی استارت آپ طی دو سال گذشته دانست که نمونه های موفقی مانند فیدیلیو در میان آنها به چشم میخورد.

با جمع آوری اطلاعات مربوط به موقعیت های مکانی مانند رستوران، پاساژ، سینما، مطب و … از کاربران، گوگل توانسته است ارزشمندترین محتوای مورد نظر کاربر یعنی آدرس، موقعیت مکانی، شماره تماس و … را مستقیما در نتایج جستجو به کاربر نمایش دهد.

نمایش این اطلاعات، به ویژه در موبایل که فضای محدودی برای نمایش دارد، موجب شده تا نیاز بیشتر کاربران برای مراجعه به سایت های اینترنتی از بین برود. عملا آمار بازدید آنها کاهش چشم گیری داشته است.

عجیب تر از همه، جستجوی بدون نتیجه

به تازگی گوگل قابلیت جدیدی را به نتایج جستجوی خود اضافه کرده است که در آن هیچ سایتی به صورت ارگانیک در نتایج جستجو ظاهر نمیشود! اگر پاسخ کاربر کاملا واضح و دقیق باشد دیگر نیازی به معرفی سایت های جانبی احساس نمیشود.

به عنوان مثال اگر عبارتی مانند Dollar to euro conversion را در موبایل جستجو کنید، گوگل مسقیما پاسخ را در اختیار شما قرار میدهد و از نمایش سایت های مرتبط اجتناب میکند.

به عنوان یک مدیر سایت یا متخصص سئو چه راه کاری پیش روی ماست؟

همین چند مثال ساده نشان میدهد که این وضعیت را باید جدی گرفت و به فکر راه کاری برای حفظ مخاطبین و البته بقای کسب و کار خود باشیم. به عنوان مدیر یک کسب و کار اینترنتی شما باید راه کارهای جایگزین برای جذب مشتری و فروش محصولات خود داشته باشید.

برندینگ، حتی مهمتر از سئو

در کنار فعالیت های خود برای کسب جایگاه در نتایج گوگل بهتر است توجه ویژه ای به برندینگ خود داشته باشیم. با این کار بسیاری از کاربران به جای جستجو در اینترنت مستقیما به سایت شما مراجعه کرده و یا نام آن را در گوگل جستجو میکنند.

تاثیر برندینگ در دنیای واقعی کاملا مشهود است. مثلا زمانیکه برای خرید دستمال کاغذی به فروشگاه مراجعه میکنید معمولا محصولاتی را میخرید که نام آنها برای شما آشنا باشد. این فرآیند فقط به دلیل تبلیغات هدفمند و البته برندینگ مناسب آن مجموعه اتفاق می افتد.

فعالیت در شبکه های اجتماعی

کاربرانی که از طریق موتور جستجو وارد سایت شما میشوند لزوما به یک مشتری وفادار تبدیل نمیشوند و در بسیاری موارد ارتباط مجدد با آنها کاری دشوار است. در مقابل کاربرانی که در شبکه های اجتماعی شما را دنبال میکنند تا مدتی طولانی در ارتباط مستقیم با شما خواهند بود.

انتقال اطلاعات از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین بسیار سریع و راحت انجام میشود.

شبکه های اجتماعی همین امروز نیز ابزاری کارآمد برای بازاریابی شما هستند ولی ارزش و تاثیر آنها با این روند بیشتر از گذشته خواهد شد. اگر روزی فرا برسد که سئو و کسب رتبه اول در نتایج گوگل مفهوم امروزی خود را از دست بدهد، شبکه های اجتماعی مهمترن جایگزین برای شما خواهند بود.

بهتر است همین حالا فکری اساسی برای فعالیت صحیح در این فضا و ارتباط مستقیم با مخاطبین خود بکنید.

تبلیغات اینترنتی، کم بازده ولی قابل توجه

سایت های بسیاری مانند مجله های اینترنتی و سایت های خبری وجود دارند، که روزانه بازدیدکننده بالایی دارند ولی راهی به جز تبلیغات برای کسب درآمد از آنها ندارند. با کاهش تاثیر سئو میتوان به تبلیغات در این سایت ها نیز توجه نمود.

البته اگر شما کمپین های تبلیغاتی بنر و کلیکی را تست کرده باشید به خوبی میدانید که قیمت و اثرگذاری آنها در مقایسه با سئو و شبکه های اجتماعی بسیار پایین است. ولی به عنوان یک راه حل جایگزین در شرایط خاص میتوان از آنها نیز استفاده کرد.

تبلیغات در گوگل نیز راه کار مناسبی به نظر میرسد ولی هزینه های آن با توجه به ارزش پایین پول در ایران بسیار بالاست. اگر تبلیغات در گوگل همه گیر شود هزینه آن هر روز بیشتر از گذشته شده و رقابت در آن موجب ضرر همه میشود.

سخن پایانی

دقت کنید که این تصور به این معنی نیست که باید از سئو و گوگل غافل شویم. اتفاقا باید بیشتر از گذشته برای حفظ جایگاه خود در این فضا تلاش کنیم. اما بهتر است موفقیت خود را تا حد امکان تنها به یک کانال بازاریابی محدود نکنیم.




 
نظری برای این مطلب وجود ندارد!
طراحی سایت