بازاریابی ابری(cloud marketing)

رایانش ابری چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع تبلیغات ابری ابتدا لازم است تا با رایانش ابری آشنا شوید. مدل رایانش ابری بر پایهٔ شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به‌کارگیری شبکه ارائه می‌کند.

سرویس‌های رایانش ابری، صنعتی است که از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده و مشتریان و ارائه‌دهندگان این نوع خدمات بازار پررونقی را تجربه می‌کنند.

رایانش ابری از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر ایجادشده است. ابر در اینجا استعاره از شبکه یا شبکه‌ای از شبکه‌های وسیع مانند اینترنت است که کاربر معمولی از پشت‌صحنه و آنچه در پی آن اتفاق می‌افتد اطلاع دقیقی ندارد. از نمونه‌های بسیار پرکاربرد و امروزی استفاده از این مدل، ایجاد زیرساخت‌هایی برای اشتراک‌گذاری فایل و به‌طور کلی اطلاعات است که به‌عنوان نمونه‌هایی می‌توان به گوگل درایو، دراپباکس و … اشاره کرد که هرروزه بر روی کامپیوترهای خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

بازاریابی ابری یا تبلیغات ابری چیست؟

در این نوع جدید بازاریابی، تمام منابع و دارایی‌های بازاریابی به صورت آنلاین درآورده می‌شوند تا مصرف کنندگان(یا وابستگان) بتوانند آنها را توسعه دهند، جرح و تعدیل کنند، استفاده کنند، و به اشتراک بگذارند را در نظر بگیرید که چگونه کاری می‌کند تا مشتریان کتاب‌ها، فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی دیجیتالی را از یک کتابخانه دیجیتال بخرند که در حساب آنلاین مشتری یا در ابزار دیجیتالی آنها قابل دسترسی است.

این گونه بازاریابی در مورد بازاریابی در فضای وب است، جایی که تمام منابع و امکانات بازاریابی تحت شبکه آنلاین جابجا می گردد و مخاطبین در فرایند این نوع بازاریابی قادر به توسعه، اصلاح، استفاده و یا به اشتراک گذاری آن هستند.

cloud marketing

بازاریابی ابری چگونه انجام می شود؟

ازآنجاکه اکنون این فناوری دوران طفولیت خود را می‌گذراند، هنوز تعریف استاندارد علمی که موردقبول عام باشد برای آن ارائه نشده است اما بیشتر صاحب‌نظران بر روی قسمت‌هایی از تعریف این پدیده هم رأی هستند. در ادامه تعریفی از این مدل تبلیغاتی را چنان‌که در سایت گارتنر (Gartner) ارائه‌شده است می‌آورم:

تبلیغات ابری خدمات مبتنی بر مدل رایانش ابری است که از انتخاب، انتقال و ارائه تبلیغات و اطلاعات مرتبط با تبلیغات که در آن‌ها محتوا و قیمت در لحظه دسترسی کاربر نهایی به این تبلیغات تعیین می‌شود. این قیمت معمولاً بر اساس یک مکانیزم حراج تعیین می‌شود که پیشنهاد دهنده‌های قیمت را با فرصت‌های تبلیغاتی به محض در دسترس قرار گرفتن و فراهم آمدن آن‌ها منطبق می‌سازد. این فرایند شامل تبلیغات موتورهای جستجو، تبلیغات نمایشی، تبلیغات در بستر شبکه‌ها و دستگاه‌های موبایل و قابل حمل، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات ویدئویی هم می‌شود.

تفاوت بازاریابی ابری و بازاریابی دیجیتال

تبلیغات آنلاین در برابر تبلیغات نمایشی سنتی تنها مجموعه‌ای از تصاویر فلش یا استاتیک همراه با متونی تحت عنوان فراخوان به عمل هستند. در مقابل، تبلیغات ابری جنبه اجتماعی و در لحظه بودن فضای اینترنت را وارد تبلیغات بنری می کنند.

سفارش‌دهندگان این دست از تبلیغات می‌توانند به یک مجموعه کامل از کاربردهای مختلف از طریق رابط برنامه‌نویسی نرم افزار که مبتنی بر زیرساخت‌ها ابری هستند، استفاده کنند که برخی از این موارد شامل رتبه‌بندی و نقد محصولات، زمان نمایش تبلیغات ویدئویی، کوپن های تخفیف و نشر محتوای تبلیغاتی از طریق سایت توئیتر باشند و جالب اینکه تمام این کارها را می‌توانند بدون ترک مرورگری انجام دهند که در حال بر روی صفحه کامپیوتر خود بازکرده‌اند.

با استفاده از این سیستم تبلیغاتی اگر یک برند تصمیم به تغییر پیام یک تبلیغ داشته باشد (مثلا به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی یا یک مسئله غیر منتظره داخل سازمانی) می‌توانند به راحتی این تغییر را در زیرساخت مربوطه انجام داده و به راحتی نتیجه تغییر را بر روی تمامی وبسایت ها و رسانه های نمایش‌دهنده آن ببینید و دیگر نیازی به اعمال تغییر در تمام زیرساخت‌ها یا وبسایت ها به‌صورت تک به تک ندارند. این کار در صرفه‌جویی زمان برای آپلود کردن تصاویر، تگ کردن و صرف زمانی برای اعمال تغییرات مورد نظر بسیار موثر است و انعطاف‌پذیری بسیار زیادی برای برند ایجاد می‌کند.


 

 
نظری برای این مطلب وجود ندارد!
طراحی سایت