بازاریابی لحظه

به دلیل وجود تلفن های هوشمند و فراگیر شدن استفاده از آنها، بازاریابی لحظه یا همان Micro Moments میتواند در هرزمان و هرکجا رخ دهد. در این لحظات مشتریان انتظار دارند برند یا سایت شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ مناسب را در اختیار آنها قرار دهد.

Micro Moments یا همان ریز لحظه ها، نقاط ارتباط شما با مشتریان هستند. از اتصال این نقاط مسیر ارتباط با مشتری شکل گرفته و تا پایان راه که خرید از شما و رضایت مشتری است ادامه می یابد.

micro moments

تحقیقات نشان میدهد؛

جستجو از طریق موبایل نیز یکی از همین عادات روزانه است. در بسیاری از کشورهای جهان تعداد جستجوهای روزانه در گوگل که از طریق موبایل انجام میشود، بیشتر از تعداد جستجو از طریق لپ تاپ یا تبلت است.

زمانیکه چیزی جدید نیاز داریم اولین جایی که به آن مراجعه میکنیم گوشی موبایل است. بیشتر فعالیت های ما در دنیای دیجیتال از طریق همین ابزار کوچک انجام میشود.

لحظاتی که ما به آنها Micro Moments می گوییم

در پس این ارتباطِ مستمر و پرتعداد با تلفن همراه، فعالیت های مختلفی را انجام میدهیم. ارسال یک پیام متنی، پاسخ به یک ایمیل کاری در صف خود پرداز بانک، ارسال تصویر آخرین تعطیلاتی که رفته ایم در شبکه های اجتماعی و … همگی از دلایل استفاده ما از تلفن همراه است.

این لحظات بخش مهمی از زندگی روزانه ما هستند ولی لزوما موجب ارتباط ما با یک برند نخواهند بود. حتی اگر یک برند تلاش کند که با ارسال پیام یا تبلیغات وارد این بخش از زندگی ما شود احتمالا برخورد مناسبی با آن نخواهیم داشت.

طبق تعریف گوگل، Micro Momentsلحظاتی هستند که ما از گوشی موبایل خود برای انجام یک کار و یا دریافت اطلاعات استفاده میکنیم. این لحظات ترکیبی از ضرورت، هدف و متن هستند. به عبارتی دیگر زمانیکه ما ضرورتی احساس میکنیم، برای بیان هدف خود آن را به یک محتوای متنی تبدیل میکنیم.

زمان تصمیم گیری مشتریان از یک جلسه یا دیدار به یک لحظه رسیده است. در دنیای موبایل، تصمیم گیری مشتری دیگر پشت میز و در اتاق جلسات اتفاق نمی افتد، فروشنده های حضوری تاثیر کمتری بر انتخاب یک کالا توسط مشتری دارند. امروز تصمیم گیری در مورد یک محصول یا برند در مجموعه ای از صدها لحظه ی کوتاه اتفاق می افتد. از برنامه ریزی برای یک سفر تفریحی گرفته تا خرید یک پیچ گوشتی برای منزل.

چطور در بازاریابی لحظه موفق باشیم؟

برای موفقیت در فضای رقابتی امروز، شما باید توجه کاربران را در لحظات حساس به خود جلب کنید. زیرا مشتریان بیش از آنکه به یک برند وفادار باشند به رفع نیاز خود در سریعترین زمان ممکن فکر میکنند.

65 درصد کاربران اینترنت، زمانی که جستجویی را از طریق تلفن همراه انجام میدهند؛ بیش از آنکه به نام برند توجه کنند به محتوایی که در اختیار آنها قرار گرفته بها میدهند. همین نکته ساده موجب شده که بازاریابی لحظه به میدان جنگ جدید برندها تبدیل شود.

سه استراتژی مهم برای موفقیت در بازاریابی لحظه وجود دارد:

  1. حضور داشته باشید؛ شما باید ریز لحظه های مرتبط با کسب و کار خود را پیش بینی کرده و متناسب با آن پاسخ مناسب و کاربردی برای مخاطبین آماده کرده باشید.
  2. مفید باشید؛ زمانی که مشتری به دنبال پاسخی میگردد و از طریق جستجو به سایت یا برند شما میرسد باید بهترین و دقیق ترین جواب را به او ارائه دهید.
  3. سریع باشید؛ صحبت در مورد لحظه هاست، کاربران دوست دارند به سرعت پاسخ خود را دریافت کنند و مسیر دسترسی به این پاسخ باید سریع و ساده باشد.

سخن پایانی

شرکت هایی که بازاریابی لحظه را به خوبی درک کرده و اجرا میکنند شانس بیشتری برای موفقیت در فضای رقابتی امروز دارند. استفاده از موبایل موجب شده که 70 درصد از شرکت ها استراتژی و کانال بازاریابی خود را تغییر دهند.

برای شروع بازاریابی لحظه باید بیاموزیم که چطور حضور داشته باشیم، مفید باشیم و سریع باشیم تا در لحظات حساس ارتباط موثری با کاربران ایجاد کنیم. پیوستگی این ارتباط و ایجاد نقاط بیشتر مسیر تبدیل یک کاربر به مشتری را شکل میدهد.

 
نظری برای این مطلب وجود ندارد!
a2fb78d5
طراحی سایت