استراتژی فروش، تبلیغات یا سئو؟

تاثیر تبلیغات گوگل بر نتایج جستجو

احتمالا شما هم متوجه تغییراتی در نحوه نمایش تبلیغات در صفحه نتایج جستجوی گوگل شده اید. به طور حتم این تغییرات جزئی تاثیر زیادی بر کارایی تبلیغات و میزان کلیک کاربران بر روی آنها خواهد داشت ولی نتیجه آن برای کسانی که بصورت واقعی در نتایج جستجو حضور دارند چه خواهد بود؟ آیا در آینده تبلیغات در گوگل جایگزین سئو خواهد شد؟

در طول سالها نتایج جستجوی گوگل تغییرات بسیار زیادی داشته است. امکانات گوناگونی مانند اخبار، تصاویر، ویدئو، Knowledge Graph، نقشه گوگل، ویکی پدیا، نرخ ارز، خطوط هوایی، رخدادهای ورزشی و … به صفحه نتایج جستجوی گوگل اضافه شده اند که هر کدام به طریقی بر رتبه بندی نتایج گوگل یا نحوه چیدمان و شکل کلی این صفحه تاثیرگذار هستند.

با توجه به افزایش این امکانات و تاثیر آنها بر نتایج جستجو، عموما سایدبار صفحه فضایی برای تبلیغات باقی نمیگذارد و اگر هم تبلیغات گوگل در این فضا نمایش داده شود چندان مورد توجه نبوده و کلیک نمیشوند. نمونه هایی از این نحوه نمایش این تبلیغات در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

اخیرا گوگل تصمیم گرفته است که دیگر لینک های تبلیغاتی را در سایدبار نتایج جستجو نمایش نداده و فقط در بالا یا پایین صفحه آنها را نمایان کند. در مقابل حداکثر تعداد باکس های تبلیغاتی در بالای نتایج را از 3 عدد به 4 عدد افزایش داد. تبلیغی که در ردیف چهارم قرار میگیرد عملا نزدیک به پایین ترین نقطه صفحه است و ممکن است کاربر هرگز نتایج واقعی جستجو را نبیند!

استراتژی گوگل برای نمایش تبلیغات چیست؟

همانند هر شرکت دیگری، گوگل هم متوجه رشد سریع تلفن های همراه و استفاده کاربران از آنها شده است. تا جاییکه نحوه نمایش نتایج جستجوی خود را در تلفن همراه، متفاوت با آنچه در از طریق کامپیوتر شخصی مشاهده میکنید، طراحی کرده است. این ظاهر جدید در دسکتاپ (تغییر جایگاه نمایش تبلیغات) موجب شده که صفحه نتایج جستجو در موبایل و دسکتاپ بیش از پیش به یکدیگر شبیه شود که دو نتیجه اساسی به همراه خواهد داشت:

نکته مهم آن است که گوگل توانایی بالایی در درک کلمات، مفاهیم و نیازهای کاربران خود دارد. اگر کاربر در حال جستجو برای خرید لپ تاپ است لزومی ندارد که به صفحات معرفی یا بررسی مدل های مختلف راهنمایی شود. بهترین مکانی که یک کاربر بعد از جستجوی خرید لپ تاپ میتواند به آن راهنمایی شود سایتی است که در زمینه فروش لپ تاپ فعالیت میکند. حال آنکه به خوبی میدانیم صفحات معرفی و بررسی محصولات الکترونیکی محتوای غنی تری در مقایسه با صفحات فروشگاهی دارند و در نتیجه شانس آنها برای کسب جایگاه در نتایج گوگل بسیار بالاست.

راهکار گوگل آن است که بهترین نتیجه را به کاربر خود نمایش میدهد و برایش مهم نیست که شما چه تلاش هایی برای کسب رتبه اول در لیست نتایج کرده اید. مشتریان گوگل کسانی هستند که در این سایت نیازهای خود را جستجو میکنند نه سایت هایی که برای کسب مشتری و جایگاه تلاش میکنند. با این کار گوگل تبلیغات را تنها زمانی نمایش میدهد که مورد نیاز کاربر است، هم کسب درآمد خواهد داشت و هم رضایت کاربران خود را جلب کرده است.

تبلیغات گوگل چه تاثیری بر سئو خواهد داشت؟

در تجارت های پر رقابت مانند طراحی سایت، تبلیغات به قدری زیاد و مرتبط است که در ساعاتی از روز شما همواره 4 باکس تبلیغاتی فعال در بالای صفحه مشاهده میکنید. به طور حتم این تبلیغات سهم بالایی از مشتریان را به خود جذب خواهند کرد و جایگاه اول و دوم و سوم در نتایج گوگل بزرگترین بازندگان خواهند بود.

اگر شرکت ها قصد دارند از این شرایط بحرانی خارج شده و همچنان استراتژی های موفقی برای بازاریابی و فروش خود داشته باشند باید ترکیبی از سئو و تبلیغات را مدنظر قرار دهند. اگر در زمینه کاری شما سئوی محلی نیز اهمیت دارد شانس دیده شدن نتایج جستجو بسیار کمتر خواهد شد زیرا پس از باکس تبلیغات ابتدا نتایج محلی نمایش داده میشود و بعد از آن نوبت به نتایج جستجو خواهد رسید.

بهترین راه آن است که شما در هر سه فضا شامل تبلیغات، سئوی محلی و نتایج جستجو حضور داشته باشید.

گوگل توجه ویژه ای به عبارات جستجو شده نشان میدهد. در چند سال اخیر عبارت هایی مانند چجوری بخرم؟ از کجا بخرم؟ چجوری برم؟ کجا برم؟ و … بسیار در گوگل جستجو میشوند و این موتور جستجو تلاش کرده پاسخ های مناسبی برای هرکدام از آنها داشته باشد. در نتیجه استراتژی شما در تبلیغات با استراتژی شما در سئو کاملا متفاوت خواهد بود.

زمانیکه استراتژی سئو را انتخاب میکنیم بر روی عبارات و کلماتی هدف گذاری میکنیم که مستقیما به فروش محصول ارتباط ندارند. بعنوان مثال اگر هدف نهایی ما فروش لپ تاپ است فعالیت های ما مربوط به معرفی لپ تاپ های جدید، مقایسه نمونه های موجود و شناخت پرفروشترین ها معطوف میگردد. با این روش کسانی که در حال جستجو و تحقیق برای انتخاب مناسب ترین کالا هستند به سایت شما راهنمایی شده و در نهایت با بکارگیری بنرهای داخلی به صفحه خرید محصول هدایت میگردند.

در مقابل استراتژی تبلیغات مستقیما کسانی را هدف قرار میدهد که در نقطه خرید هستند و دقیقا میدانند که به دنبال چه کالایی با چه مدل و مشخصاتی هستند. این افراد عموما عبارت هایی مانند خرید لپ تاپ Lenovo یا مشابه آن را جستجو میکنند. اگر شما محصول خود را مستقیما با این عبارات در گوگل تبلیغ کنید شانس زیادی برای نمایش آن به کاربران هنگام جستجو و جذب آنها به سایت خود خواهید داشت.

در نهایت برای افرادی که بصورت محلی جستجو میکنند نیز استراتژی متفاوتی اتخاذ خواهیم کرد. فرض کنید که شما خدمات تعمیرات لپ تاپ نیز ارائه میکنید. سئوی محلی به شما کمک میکند که اگر کسی تعمیرات لپ تاپ در تهران را جستجو  کرد اطلاعات شما را در یک باکس مجزا به همراه نقشه گوگل مشاهده کند که مسلما شانس کلیک بر روی آن بسیار بیشتر از نتایج معمول جستجو خواهد بود.

شاید این تغییرات برای کسانی که در این عبارات جایگاه مناسبی داشته اند یک تهدید محسوب شود ولی به زودی به یک عادت و روتین تبدیل خواهد شد و همه می آموزند که هدف گذاری مستقیم بر روی خرید محصولات نیازمند تبلیغات و استفاده از تمامی امکانات موجود است.

منبع : www.websima.com


 
نظری برای این مطلب وجود ندارد!
طراحی سایت